Close

KOLEJ NOWYCH TECHNOLOGII – STERDYŃ 2019

W dniach 17.10.2019 – 18.10.2019 w murach XVI-wiecznej barokowej rezydencji Pałacu Ossolińskich w Sterdyni odbyła się konferencja organizowana przez Polską Izbę Producentów urządzeń i usług na rzecz kolei.  Gospodarzem konferencji był PKP TELKOL sp. z o.o. Tematem przewodnim spotkania był przegląd nowych technologii rynku kolejowego.

W konferencji wzięli udział przedstawicie firm:

PKP S.A., PKP PLK S.A, PKP TELKOL sp. z o.o., Egain Polska Sp. z o.o., Funkwerk AG, Polska Izba Producentów Urządzeń  i Usług na Rzecz Kolei, Koleje Małopolskie sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., PKP Intercity S.A., SIEMENS Sp. z o.o., C&C Partners Sp. z o.o. , CARGOTOR Sp. z o.o., DGT sp. z o.o., „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o., Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, Koleje Śląskie Sp. z o.o.

Podczas wydarzenia uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z informacjami na temat produktów partnerów konferencji oraz informacjami merytorycznymi niezależnych ekspertów. Firma FUNKWERK zaprezentowała swoje stoisko na którym prezentowali najnowsze urządzanie – MESA 26.

Prelekcje rozpoczął wykład eksperta ds. radiołączności, przedstawiciela PKP PLK S.A., który przeprowadził uczestników przez meandry działania analogowego systemu Radio-Stop działającego w paśmie 150 MHz, umożliwiający zdalne/lokalne hamowanie pociągów. Słuchacze otrzymali dawkę informacji wyjaśniającej dlaczego budowany system GSM-R (kolejowa sieć GSM) nie wystarcza aby poprawić bezpieczeństwo na kolei. W prezentacji zostały omówione dotychczasowe propozycje zastąpienia systemu Radio-Stop innymi rozwiązaniami oraz przedstawione zostały wady poszczególnych rozwiązań tj: Radio-Stop 2.0 i Radio-Stop 3.0.

Następnie przedstawicie firmy Funkwerk zaprezentowali dwusystemowe radio kabinowe –  produkt MESA®26 posiadające homologacje i certyfikowane zgodnie z TSI 2016/919, które doskonale nadąża za wszystkimi zmianami. Podstawową funkcją MESA®26  jest BASE 02.01 która współpracuje w systemie GSM-R , opcjonalnie doposaża się go w analogowy tryb pracy radia BASE 02.01. MESA®26  tworzy system podwójnego radia kabinowego, umożliwiającego bez ograniczeń łączność kolejową podczas ruchu lokomotywy przez kilka krajów europejskich bez ograniczeń. FUNKWERK współpracuje z PKP TELKOL w zakresie doposażania i utrzymania systemów radiowych w lokomotywach.

Firma PKP TELKOL pochwaliła się w sterdyńskim audytorium swoimi osiągnięciami z zakresu rynku utrzymania radiołączności. Zaprezentowała swoje możliwości odnośnie kontroli użytkowania sieci radiotelefonicznej w zakresie 150-156 MHz., kontroli sprawności i prawidłowego działania systemu RADIO-STOP niezbędnego do utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa na kolei. Uświadomiła słuchaczom, że PKP TELKOL jako jedyna spółka na rynku kolejowym posiada doświadczenie w serwisowaniu radiotelefonów wszystkich dostępnych typów i producentów. Posiada niezbędną wiedzę o potrzebach klientów. Od 1 stycznia 2025 r. planowane jest wyłączenie łączności analogowej w paśmie 150 MHz na liniach objętych siecią GSM-R – PKP TELKOL jest na to gotowa, współpracując już z najlepszymi dostawcami i zdobywając wiedzę z zakresu urządzeń dwusystemowych.

Przedstawiciel firmy DGT przekazał niezbędną informację dotyczącą Radiowego Pulpitu Dyżurnego Ruchu DGT3490 RPD (zgodność z Ie-112), który zapewnia łączność pomiędzy posterunkami przy braku odpowiednich łączy. Pulpit realizuje łączność zapowiadawczą i/lub strażnicową na nastawniach, strażnicach i posterunkach odgałęźnych. DGT3490 RPD pracuje w ogólnopolskich sieciach mobilnych PSTN (2G i 3G), posiada wbudowaną książkę telefoniczną i umożliwia obsługę SMS. Solidna budowa i dopracowanie niektórych funkcjonalności bezpieczeństwa pozwoliło uzyskać świadectwo dopuszczenia i Decyzję UTK po około 3,5 letnim procesie certyfikacji.

Cyfrowy Dworzec nie mógłby być „cyfrowy” bez pozycji oferty Desigo CC – jednego z produktów opracowanych przez inżynierów z firmy SIEMENS. Desigo CC jest otwartą platformą zarządzania wszystkimi systemami w budynku , począwszy od  pożarowych, włamania i napadu, CCTV, DSO, poprzez zarządzanie HVAC, oświetleniem skończywszy na integracji systemów firm 3-ich. Użytkownik tego sytemu dzięki zaawansowanemu raportowaniu uzyska na jednym ekranie komplet informacji o wszystkim co powinien wiedzieć o obiekcie w którym jest wdrożony Desigo CC. Już nigdy nie zaskoczy go swoją wysokością  faktura za energię elektryczną ani nie wróci do obiektu z powodu nie zgaszonego światła, czy nie zamkniętych drzwi.

Przedstawicie SIEMENS pochwalili się również swoją najnowszą realizacją dla II linii Metra Warszawskiego systemem VMS Siemens Silveillance, który obsługuje ponad 2000 kamer w tym 1050 kamer pojazdowych, zamontowanych w najdziwniejszych zakamarkach tuneli metra warszawskiego i pilnujących pasażerów w 35 pociągach Siemens Inspiro.

Przedstawiciel firmy ESS współpracującej z SECURED ABLOY przedstawił prezentację: „Innowacyjna Ochrona kolejowej struktury krytycznej”, której zaprezentowane produkty połączyły niezawodne tradycyjne rozwiązania z nowoczesną wygodą i dostępem do informacji. W ich ofercie znalazły się aktywne i pasywne zabezpieczenia ppoż. i systemy DSO. Dużym zainteresowaniem uczestników cieszyła się kłódka CLIQ, w której tradycyjną obudowę została wkomponowana elektroniczna technologia pozwalająca rejestrować stany otwarte i zamknięte oraz kontrolować dostęp użytkowników.

Gdyby któryś z uczestników spotkania miał kiedykolwiek, jakiekolwiek wątpliwości jak uniknąć oferentów próbujących naciągać współczynniki projektowe przy prowadzeniu zakupu oświetlenia LED powinien skontaktować się z Panem Jackiem Kozłowskim z PKP TELKOL. Pan Jacek nie tylko poinformował słuchaczy jak prowadzić postępowania zakupowe na modernizację oświetlenia ale również w swojej krótkiej prezentacji zawarł kilka cennych wskazówek dotyczących możliwości pozyskania środków na modernizację opraw.

Na zakończenie cyklu prezentacji wystąpił przedstawiciel Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych z Ministerstwa Infrastruktury, uświadamiając zgromadzonym, że wypadki zdarzają się wszędzie, również na kolei a przyczyny ich bywają różne, nawet przez niesprawnie działające systemy telekomunikacyjne.

W trakcie konferencji ogłoszono również, iż PKP TELKOL została wyłącznym partnerem firmy Funkwerk A.G w zakresie produktów MESA.

Tym samym jako jedyna spółka na polskim rynku kolejowym oferuje produkty bezpośrednio od największego producenta radiotelefonów GSM-R.

Należy pamiętać, iż PKP TELKOL już teraz odpowiedzialna jest za blisko 90%  rynku utrzymaniowego dla radiotelefonów kolejowych.

Oparcie oferty wynikającej ze współpracy dwóch dużych firm na modelu usługowym (wynajmu radiotelefonów) pozwoli na płynne wdrożenie Krajowego Planu Wdrażania Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności „Sterowanie”, który poza warunkami migracji, zawiera harmonogram przejścia z analogowego systemu VHF 150 MHz do cyfrowego GSM-R. Proces przechodzenia z systemu do systemu powinien zostać zakończony najpóźniej do końca 2024 r.

Jak podkreślił Dyrektor Sprzedaży PKP TELKOL – Zbigniew Stężyński – „Wdrożenie w tak krótkim czasie tak ogromnej liczby radiotelefonów – wymaga współpracy  pomiędzy firmami dysponującymi największymi w kraju, własnymi zasobami wdrożeniowymi i utrzymaniowymi (PKP TELKOL)  oraz  największym producentem (Funkwerk)”.