Program Eliminator to planowy system zorganizowanego przeciwdziałania kradzieżom infrastruktury kolejowej, który działa od 2021 roku.
Po szybkim zdiagnozowaniu rosnącej liczby kradzieży elementów infrastruktury, szczególnie wykonanej z miedzi, opracowano system, który zakładał szereg działań opartych na własnych wdrożeniach, ale również na opracowaniu planu współpracy
z jednostkami zewnętrznymi. Pilotażowo program zaczął działać na Śląsku, gdzie infrastruktura kolejowa charakteryzuje się szczególnym zagęszczeniem.
Od chwili uruchomienia programu Eliminator ilość kradzieży infrastruktury kolejowej w całej Polsce znacząco spadła.
Jest to niewątpliwie nasz wielki sukces – mówi Marta Bagnicka-Wojno, pełnomocnik Zarządu ds. przeciwdziałania kradzieżom infrastruktury, autorka programu.
PKP TELKOL współpracuje z instytucjami, które powołane są do nadzoru i przeciwdziałania kradzieżom, jak Straż Ochrony Kolei, policja i prokuratura w całym kraju. Ściśle współdziałamy w terenie z firmą Orange Polska, która dysponuje własną ochroną infrastruktury. Eliminator przewiduje w ramach prowadzenia działalności operacyjnej umieszczanie systemów monitorowania w szczególnie zagrożonych kradzieżą lokalizacjach. Dysponujemy też własnym systemem alarmowym, opracowanym przez Biuro Kontraktów Utrzymaniowych.
W prokuraturze został wyznaczony na potrzeby programu specjalny koordynator ds. kradzieży infrastruktury. W każdym
z siedmiu regionów współpracujemy z komendantem wojewódzkiej policji, komendantem SOK oraz prokuraturą rejonową
i okręgową. Kilkustronna współpraca dała efekt w postaci wpisania kradzieży infrastruktury do kodeksu karnego jako przestępstwa (art. 254a), a nie jak wcześniej wykroczenia, co znacznie przyspieszyło i zwiększyło intensywność działań służb.
Program Eliminator przyczynił się do ujęcia i likwidacji zorganizowanych grup przestępczych, zajmujących się kradzieżami infrastruktury kolejowej na terenie całej Polski. Wszystkie te działania nie byłyby jednak tak skutecznie,
gdyby nie zaangażowanie naszych wszystkich zespołów terenowych. Po czterech latach działania programu można stwierdzić na podstawie corocznych statystyk, że działania te nie tylko obniżyły koszty utrzymania infrastruktury kolejowej,
ale też wpłynęły na jakość usług oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego.